تجهیزات گلخانه - درآمد گلخانه

درآمد گلخانه چگونه است

کشاورزی و باغداری از آن دسته شغل‌هایی است که شاید به خاطر سختی‌های آن جوان‌ها دیگر کمتر به آن رغبت نشان دهند و شاید از نظر خیلی سوددهی نداشته باشد؛ اما جالب است بدانید اگر راه و روش این کارا را بلد باشید، می‌توانید از این شغل پول خوبی به جیب بزنید. کشاورزی گلخانه‌ای یکی از روش‌های کشاورزی است که اگر حرفه‌ای عمل کنید، اتفاقا درآمد خوبی هم دارد. امروزه، درآمد گلخانه به دلیل فراهم بودن شرایط ایده آل و امکان کشت و رشد و نمو انواع گل و گیاهان بارور، میوه جات و سبزیجات در چهارفصل سال به میزان قابل توجهی رسیده است و سوددهی بالایی برای گلخانه دار به همراه دارد. در این مطلب تمامی مراحل و اقدامات لازم برای طراحی و راه اندازی گلخانه را توضیح داده و تمامی هزینه های تاسیس و تجهیزات گلخانه و در اخر میزان سوددهی و درآمد گلخانه را مورد بررسی قرار داده ایم.

برای ساخت و راه اندازی گلخانه چقدر پول لازم داریم؟

اگر می‌خواهید وارد کار زراعت و کشت گلخانه‌ای شوید، اول از همه به یک زمین کشاورزی نیاز دارید. بعد از آن نوبت به گلخانه می‌رسد که بسته به اینکه چقدر سرمایه اولیه داشته باشید، نوع و میزان هزینه آن تغییر می‌کند. گلخانه‌ها انواع مختلفی دارند که ارزان‌ترین آن گلخانه چوبی است؛ گرچه عمر این گلخانه نسبت به بقیه کمتر است و هر سه‌چهار سال یک بار باید تعویض شود. اگر بخواهید برای پنج هزار متر یا به اصطلاح پنج جریب زمین، گلخانه چوبی تهیه کنید، تقریبا ۵۰ میلیون باید فقط برای آن هزینه کنید.

هزینه بذر هم به مرغوب بودن یا نبودن آن بستگی دارد و از یکی‌دو میلیون تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است. علاوه بر این هزینه اجاره کردن زمین و کود و آب هم وجود دارد که بسته به شهر محل زندگی و نوع کود مصرفی متفاوت است. برای سم هم لازم نیست هزینه کنید و می‌توانید از جهاد کشاورزی شهر خود رایگان دریافت کنید.

علاوه بر این فضای داخل گلخانه نیاز به گرم شدن دارد. اگر زمین زراعی در یک فضای سردسیری باشد، خاک هم باید گرم نکه داشته شود و باید از یر خاک لوله داغ رد شود و ریشه گیاه یخ نزند. هزینه گاز یا گازوئیل هم تقریبا ماهی یک میلیون تومان است. در این کار حتما به یک مهندس کشاورزی نیاز دارید. کشاورزی گلخانه ای نیاز به کارگر ثابت ندارد و فقط موقع و برداشت محصول به کارگر احتیاج دارد. تقریبا برای هر دوهزار متر به یک کارگر برای برداشت محصول احتیاج است. کارگر بیشتر سرعت عمل چیدن محصول را بیشتر می‌کند و در نتیجه وقت کمتری از شما می‌گیرد.

 


پیشنهاد میکنیم حتما راهنمای جامع ” تجهیزات گلخانه ”  را مطالعه کنید.


 

 

هزینه ساخت گلخانه

بررسی انواع گلخانه‌ و هزینه های آن

سازه گلخانه‌ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها مناسب کاشت یک نوع محصول است و قیمت هر کدام هم متفاوت است.

  1. گلخانه های تولیدی سبزی و صیفی شامل محصولاتی نظیر خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل، بادمجان، طالبی، سبزیجات برگی (ریحان،شاهی و…) می باشد.
  2. گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی برای تولید انواع گلهای شاخه بریده(رُز- ژربرا – گلایول – داودی) وگلهای آپارتمانی می باشد.
  3. سالنهای گلخانه ای تولید قارچ دکمه ای و قارچ صدفی؛ از نظر نوع سازه گلخانه ها به دو دسته چوبی یا سنتی و مدرن یا فلزی تقسیم می شوند.
  4. گلخانه های چوبی؛ اسکلت اصلی این گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستیک مـی باشد. ارتفاع در ایـن سازه هـا ۲ تا ۳ متر و سیستم گرمایی و تهویه مناسبی ندارد و بدلیل ارتفاع پایین مناسب کشت محصولاتی نظیر خیار و گوجه فرنگی نمی باشد. مزیت این گلخانه ها قیمت ارزان احداث هر واحد آن می باشد ولی بدلیل نامناسب بودن محیط داخلی برای رشد گیاه معمولاً میزان تولید در واحد سطح در مقایسه با گلخانه های مدرن بسیار کمتر است. بدلایل ذکر شده این نوع گلخانه ها توسعه نیافته است و گلخانه های چوبی که قبلاً احداث شده به تدریج به گلخانه های مدرن تبدیل می شوند.
  5. گلخانه های فلزی یا مدرن؛ اسکلت این گلخانه ها از فلز است که معمولاً با پلاستیک یووی دار ضد اشعه ماوراء بنفش (uv) پوشش و دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسب می باشد. ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از ۵/۴ متر است و بدلیل شرایط مناسب رشد گیاه در اینگونه سازه, عملکرد در واحد سطح نسبت به گلخانه های چوبی افزایش دارد.
    اتصال قطعات در گلخانه های فلزی بوسیله پیچ ومهره(پرتابل)و یا استفاده از جوش می باشد. هزینه واحد گلخانه های پرتابل نسبت به سیستم جوشی ۲۰-۱۵% بیشتر است ولی نصب آن آسانتر و تغییرات در سازه راحت تر است.

 

کسب درآمد از گلخانه

برای راه اندازی گلخانه چه مهارتی باید کسب کنیم؟

برای تاسیس یک گلخانه لازم است که فرد حتما با مقدمات کشاورزی و اوضاع بازار آشنایی داشته باشد. پس اگر شما هم می‌خواهید وارد این کار شوید یا باید در این رشته تحصیل کرده باشید یا حداقل دو سال تجربه کار کشاورزی داشته باشید. با این حال وجود یک مهندس کشاورزی در کنار شما ضروری است. کشاورزی گلخانه‌ای برعکس کشاورزی روی زمین فصل خاصی ندارد و خود گلخانه‌دار تشخیص می‌دهد که چه محصولی بکارد. اما معمولا کشت گلخانه ای برای محصولاتی است که نمونه آن در بازار یافت نمی‌شود.

درآمد گلخانه چگونه است و چقدر سود دارد؟

معمولا گلخانه‌ها سال اول سوددهی ندارد و اگر گلخانه‌دار حرفه‌ای باشد، در سال اول فقط می‌تواند دخل و خرجش را با هم برابر کند و از سال دوم سوددهی آغاز می‌شود. سود دهی گلخانه کاملا بستگی به بازار دارد. درآمد گلخانه و به طور کلی مانند کشاورزی ماهانه نیست و موقع برداشت محصولات مشخص می‌شود. اگر کشاورز کاربلد و حرفه‌ای باشد تا سالی ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌تواند درامد داشته باشد.

چه کسانی در ساخت گلخانه موفق هستند؟

باید اعتراف کنیم که کشاورزی گلخانه‌ای به اندازه کشاورزی روی زمین جذاب نیست. در این نوع از کشاورزی همه چیز مصنوعی است و اثری از نور خورشید نیست؛ اما سود دهی گلخانه گاهی ده‌ها برابر از کشاورزی معمولی است. البته اگر می‌خواهید در این کار موفق باشید باید حتی الامکان فاصله محل زندگیتان با گلخانه کم باشد تا بتوانید ۲۴ ساعته به آن سر بزنید و در مواقع بحرانی مثل باران و تگرگ به داد آن برسید! یک لحظه غفلت در این کار می‌تواند زحمات یک ساله شما را بر باد دهد. رنگ و لعاب محصولات گلخانه‌ای هم معمولا بهتر از محصولات زمینی است؛ اما از نظر طعم معمولا محصولاتی که در زمین زراعی کشت می‌شوند، کیفیت بهتری دارند. علاوه بر این، کشاورزی گلخانه‌ای این امکان را به کشاورز می‌دهد که بذر را دستکاری کند و محصولات جدیدی تولید کند.

هزینه طراحی و ساخت گلخانه

هزینه ساخت و راه اندازی گلخانه چگونه است

هزینه راه اندازی و ساخت گلخانه بسته به مکان، تجهیزات و تجربه شخص می تواند بسیار متغییر باشد. کشاورزی امری کاملا پسندیده و زیباست و در هر زمان و هر مکانی نیز سود آوری دارد، از زمانی که انسان قادر به کاشت و برداشت محصول بوده همواره محصولات کشاورزی دارای ارزش بوده و مشتریان زیادی برای آن وجود داشته است، هم اکنون نیز در بسیاری از کشور ها و من جمله خود ایران کشاورزی بسیار پر رونق بوده و منبع درآمد مهمی برای بسیاری از خانواده ها محسوب می شود. اما از زمانی که کره زمین دچار گرمایش شده و همگی با مشکل کم آبی مواجه شده ایم، کشاورزی نیز با مشکلات زیادی رو به رو شده و کشاورزان را با استرس های زیادی مواجه ساخته است.

در روزگار های قدیم کشاورزان هر روز صبح بیل به دست سراغ زمین کشاورزی خود می رفتند و منتظر نزولات آسمانی بودند ولی کم کم مردم پیشرفت نمود و با احداث قنات و امروزه نیز با احداث چاه های عمیق کار کشاورزی را توسعه دادند، ولی از همه جا می شنویم که آب های زیر زمینی نیز دچار کمبود شده و دولت برای مقابله با بحران کم آبی اقدام به مسدود نمودن چاه های عمیق بدون مجوز می نماید و مشکلاتی مانند کم آبی باعث اختراع گلخانه شد.

مزایای گلخانه نسبت به زمین کشاورزی

یکی از راه حل هایی که بسیاری از کشاورزان بخصوص در مناطق بسیار سردسیر یا بسیار گرمسیر در پیش گرفتند، ساخت سازه گلخانه بود. گلخانه نسبت به زمین کشاورزی دارای مزیت های زیادی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود هر چند هزینه ساخت و راه اندازی گلخانه بسیار متفاوت از زمین کشاورزی می باشد:

  • مصرف آب بسیار کم
  • برداشت محصول بصورت چهار فصل
  • در امان ماندن محصولات از باد، تگرگ، سرما و گرمای بیش از حد
  • مدیریت راحت میزان مصرف آب، سوخت و برق
  • نداشتن استرس در مورد سرقت محصولات
  • کنترل راحت آفات، بیماری ها و آلودگی ها
  • مکان کاشت محصول در مناطق بد آب و هوا
  • افزایش میزان تولید محصول در واحد سطح

چه نوع گلخانه ای می توان راه اندازی کرد؟

بسته به هزینه راه اندازی گلخانه و نیاز شهر خود، همچنین نسبت به علاقه خود و کشش بازار می توانید گلخانه های متفاوتی راه اندازی کنید مانند گلخانه پرورش گل های زینتی، گلخانه پرورش کاکتوس، گلخانه پرورش آلوئه ورا، گلخانه کاشت توت فرنگی، گلخانه کاشت زعفران، گلخانه کاشت خیار و گوجه، گلخانه سبزیجات، گلخانه انواع صیفی جات، گلخانه پرورش قارچ، گلخانه پرورش گیاهان دارویی و … .

راه اندازی گلخانه بستگی به تجربه و میزان فروش بازار بستگی دارد و در صورتی که اقدام به کشت و برداشت محصولی کردید که در بازار میزان فروش بسیار پایینی دارد، مسلما با شکست مواجعه میشود و درآمد گلخانه شمارا تحت شعاع قرار میدهد.

 

هزینه ساخت گلخانه و درآمد گلخانه

بررسی سود دهی و درآمد گلخانه

یکی از ویژگی هایی که گلخانه را از دیگر فعالیت های مرتبط با صنعت کشاورزی متمایز می کند قابلیت کشت و پرورش محصول به شکل 4 فصل می باشد که این مورد، امتیاز بالایی برای افزایش درآمد گلخانه میباشد. در واقع فرد به جای پرورش فصلی محصول و می تواند با ایجاد شرایط دمایی، رطوبتی و … با توجه به نیاز میوه یا گیاه مورد نظر خود به صورت دائمی آن را پرورش داده و سود برداری کند.

بیشتر افرادی که در گلخانه ها فعالیت می کنند به نگهداری گل های زینتی مانند رز، موگه، ادریسی یا محصولاتی چون الوئه ورا، توت فرنگی، بامبو و … که قیمت بالایی دارند می پردازند تا با اتکا به قابلیت 4 فصل بودن گلخانه بتوانند محصولات گران قیمت خود را چندین مرحله به فروش برسانند. و درآمد گلخانه خود را به حد بالایی برسانند.

 


پیشنهاد میکنیم، مطلب “ پر سودترین محصولات گلخانه ” را مطالعه کنید.


 

چه اقداماتی قبل از راه اندازی گلخانه و تامین هزینه راه اندازی گلخانه لازم است؟

  1. اگر جزو افرادی هستید که سال ها تجربه پرورش گل و گیاه دارید یا سابقه طولانی در زمینه کشت انواع محصولات گلخانه ای مانند خیار و گوجه و توت فرنگی را دارید بهتر است همین الان نسبت به دریافت مجوز اقدام کنید. ولی اگر تجربه ای در این زمینه ندارید بهتر است در دوره های فنی و حرفه ای برای کسب مهارت لازم شرکت کنید.
  2. پس از دیدن آموزش های لازم و دریافت گواهی نامه از آموزشگاه مذبور نوبت به اجاره زمین می رسد، که بخش مهمی از هزینه راه اندازی گلخانه را شامل میشود. اگر از خودتان زمین دارید که چه بهتر و هزینه ای که بابت اجاره باید پرداخت می کردید، می توانید در قسمت های دیگر هزینه کنید. لطفا به کیفیت خاک زمین تان نیز توجه لازم را داشته باشید. زمین مورد نظر باید به منبع آب، گاز و برق دسترسی داشته باشد و خاکش آلوده به قارچ یا ویروس یا دارای آهک یا گچ نباشد و میزان شوری خاک باید مناسب باشد برای تست کیفیت خاک می توانید از یک کارشناس با تجربه کمک بگیرید.
  3. تحقیقات میدانی خود را کامل کنید و از تمام کسانی که به کار پرورش گل، گیاه، سبزیجات، صیفی جات و … به صورت گلخانه ای مشغول هستند در مورد بازار فروش محصولات از آنها سوالات لازم را بپرسید، اگر به هر طریقی از دادن پاسخ درست به شما طفره رفتند، باید به روش های گوناگونی که صلاح می دانید اعتماد آنها را جلب کنید.
  4. سرمایه مورد نیاز برای احداث گلخانه را به دست آورید، برای 100 متر مربع 4 الی 5 میلیون و برای 1000 متر مربع 15 الی 20 میلیون تومان سرمایه لازم است.
  5. پس از گذر از مراحل فوق نوبت به دریافت مجوز های لازم از مراجع زیربط می باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

درآمد و سود دهی گلخانه

آیا دریافت مجوز احداث گلخانه ضروری می باشد؟

در کنار هزینه راه اندازی گلخانه بایست به مجوز های آن نیز توجه شود. دریافت مجوز و پروانه های تاسیس و بهره برداری از این جهت حائز اهمیت می باشد که شما برای توسعه کار نیاز به دریافت وام از وزارت کشاورزی و بسیج سازندگی خواهید داشت و این مراجع نیز در صورتی با درخواست وام شما موافقت خواهند کرد که گلخانه شما دارای مجوز های لازم باشد، هم چنین از دردسر های بعدی نیز رهایی خواهید یافت و دریافت مجوز از وزارت بهداشت نیز در آینده ممکن خواهد شد.

برای دریافت مجوز شما باید درخواست کتبی خودتان را به جهاد کشاورزی منطقه ارسال نمایید، سپس از شما مدارکی مانند سند مالکیت یا اجاره نامه زمین، مدارک مربوط به نحوه تامین آب گلخانه، نقشه زمین و ساختمان و… طلب خواهند نمود، سپس کارشناس مورد نظر کیفیت خاک زمین، نحوه تامین آب گلخانه، شرایط گلخانه شما و … را مورد بررسی قرار داده و در صورت واجد شرایط بودن گلخانه، مجوز مربوطه را صادر خواهند نمود، آموزش کامل نحوه دریافت مجوز احداث گلخانه در مقاله ای مجزا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تجهیزات و هزینه های مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه شامل چه مواردی می شود؟

اکنون که آموزش های لازم را دیده اید و از کشش و نیاز بازار نیز کاملا مطمئن شده اید، همینطور زمین ایده آل و سرمایه مورد نیاز را نیز کسب نموده اید، نوبت به ساخت و احداث گلخانه می رسد. شما می توانید گلخانه مورد نظر تان را در هر مکانی که صلاح می بینید احداث کنید زیرا نه برای محیط زیست و نه برای مناطق مسکونی هیچ ضرری ندارد، فقط مشکلی که اینجا وجود دارد مربوط به امنیت گلخانه و نحوه تامین آب برای آن می شود برای تامین امنیت گلخانه می توانید دیوار های آن را از ورق های گالوانیزه یا ایرانت های بتنی یا فلزی بسازید و برای تامین آب نیز باید حتما چاه، رودخانه و یا چشمه ای را سراغ داشته باشید، استفاده از آب شهری ممنوع است.

 


پیشنهاد میکنیم حتما راهنمای جامع ” تجهیزات گلخانه ”  را مطالعه کنید.


 

تجهیزاتی که در ادامه ذکر خواهد شد برای احداث گلخانه ای به اندازه 1000 متر مربع می باشد. شما با توجه به سرمایه و زمین در دسترس خود می توانید این مقادیر را تغییر دهید :

  • هزینه اجاره زمین

بستگی به مکان و شهر آن دارد و ما میانگین 2،000،000 تومان را برای اجاره ماهیانه زمین بدون نیاز به رهن در نظر می گیریم.اگر توانستید با قیمت کمتری اجاره کنید که چه بهتر.

  • طراحی و ساخت گلخانه

شما می توانید گلخانه خود را با طرح های مختلفی آباد کنید و به درآمد و سوددهی گلخانه برسید، مثلا نیم دایره، مثلثی، شش ضلعی و … طرحی که ما در نظر گرفته ایم به صورت زیر می باشد:

ورق های گالوانیزه یا ایرانت فلزی یا ایرانت بتنی : معمولا قیمت آنها با هم تفاوت چندانی ندارند و متوسط قیمت هر متر مربع را 15 هزار تومان در نظر بگیرید، ایرانت فلزی را به دلیل مقاومت زیاد و ضد زنگ بودن آن به شما توصیه می کنیم، ولی در فصل زمستان گرما را به شدت از خود عبور خواهد داد و باعث تلفات زیاد گرما در گلخانه خواهد شد، بنابراین برای حفظ گرما توصیه می کنیم حتما قسمت داخلی دیواره های ایرانت را با صفحه هایی از یونولیت بپوشانید تا از هدر رفت گرما جلوگیری شود. بنابراین شما 2،100،000 تومان برای خرید ایرانت فلزی کنار بگذارید. ارتفاع ایرانت ها 1 متر و طول آن 140 متر باید باشد تا دوادور گلخانه را پوشش دهد. روش دیگر ساخت دیوار بلوکی یا آجری است که به دلیل هزینه های بالا توصیه نمی گردد، در صورتی که صلاح می دانید می توانید از دیوار آجری استفاده کنید زیرا دوام و عمر دیوار آجری بیشتر است.

  • چارچوب سقف گلخانه

شما به سه طریق می توانید سقف گلخانه خود را بنا کنید، سقف چوبی ، سقف با لوله های pvc و سقف با میلگرد های فولادی. استفاده از چوب برای ساخت گلخانه ارزان است ولی عمر آن کوتاه و در حد چند سال می باشد، بعلاوه چوب ها به مرور زمان دچار قارچ گرفتگی و در نتیجه پوسیدگی می شوند، لوله های pvc دوام بیشتری دارند ولی قیمت آنها بالاست. میلگرد ها هم قیمت ارزانتر و هم عمر طولانی تری دارند، قیمت هر متر میلگرد را 5000 تومان در نظر بگیرید. شما برای اسکلت بندی سقف و دیوار گلخانه، تقریبا به 400 متر میلگرد نیاز خواهید داشت و با این حساب به 2000،000 تومان نیاز دارید.

  • پلاستیک uv دار گلخانه ای

نایلون های uv دار گلخانه ای به جهت جلوگیری از اشعه های مضر خورشید و حفظ گرما در فصول سرد بسیار حائز اهمیت می باشد و آن را می توان در ضخامت ها و درصد uv های مختلفی سفارش داد و پیشنهاد ما استفاده از جنس با کیفیت می باشد تا چندین سال دوام داشته باشد. متوسط قیمت هر متر مربع آن را 1000 تومان در نظر می گیریم و با این حساب به 400 متر نایلون uv دار برای پوشش سقف گلخانه نیاز پیدا خواهید کرد، باید 400،000 تومان را نیز برای آن کنار بگذارید.

  • سیستم آب رسانی قطره ای

به منظور انجام نهایت صرفه جوبی در مصرف آب استفاده از شیوه آب رسانی قطره ای بسیار حائز اهمیت می باشد، شما برای پیاده سازی این سیستم نیاز به یک مخزن آب 2000 لیتری، یک پمپ آب و تقریبا 1000 متر لوله pvc به همراه لوازم جانبی نیاز پیدا خواهید کرد. شما یکبار برای همیشه این هزینه ها را انجام خواهید داد، بنابراین نگران هزینه آن نباشید. طبق محاسبات انجام شده شما برای راه اندازی چنین سیستمی باید حدود 10،000،000 (ده میلیون) تومان هزینه کنید.

  • سیستم گرمایشی و سرمایشی

مهم ترین مسئله پس از آبرسانی، گرمایش گلخانه می باشد. زیرا ارزش میوه های گلخانه ای در فصول سرد سال بیشتر می شود و اساس کار گلخانه نیز تولید میوه یا سبزی در خارج از فصل گرما می باشد. بنابراین برای تامین گرمایش گلخانه به یک هیتر گلخانه ای نیاز پیدا خواهید کرد. هیتر گلخانه ای آرارات با تولید گرمای 250 هزار کیلو کالری در ساعت مناسب گلخانه ای با مساحت 1000 مترمربع می باشد. به منظور خنک ساختن گلخانه در فصل تابستان می توانید از فن های خنک کننده و مه پاش استفاده کنید.

 


راهنمای جامع انواع “سیستم گرمایشی گلخانه ” را مطالعه کنید.


 

تجهیزات گلخانه | فن و پد گلخانه

پیشنهاد ویژه برای شما : لیست کامل هیتر گلخانه ای

  • خرید و کاشت بذر یا نهال

هزینه بذر ها یا نهال ها با توجه به نوع محصول شما و تعداد دفعات کاشت آن در سال متفاوت خواهد بود، در مورد هزینه آنها نمی توانیم قیمت قطعی را بدهیم چون از محصول مورد نظر شما اطلاعی نداریم ولی به این نکته مهم توجه نمایید که باید بذر یا نهال خود را از مراکز معتبر و دارای مجوز از جهاد کشاورزی خریداری نمایید تا بیشترین نتیجه را از آنها داشته باشید.

بذر ها یا نهال ها را چطور می توان کاشت؟

در گام های نخست برای رسیدن به درآمد گلخانه، یکی دیگر از بخش های که که بایست در هزینه راه اندازی گلخانه در نظر بگیرید تهیه بذر و نهال می باشد. شما می توانید برای هر کدام از نهال ها یا بذر ها یک گلدان تهیه نمایید و آنها را درون گلدان بکارید ولی این گزینه فقط در مورد گل های زینتی و کاکتوس ها به صرفه خواهد بود، اگر محصول شما مثلا خیار یا گوجه می باشد بهتر است آنها را در خاک بکارید.

برخی از پرورش دهندگان نهال ها را همراه با کیسه پلاستیکی درون زمین قرار می دهند و به این روش اصطلاحا بالشتکی گفته می شود، در این روش به دلیل اینکه نهال نمی تواند زیاد در خاک ریشه بدواند بنابراین پس از مدتی دچار پژمردگی می شود و شما باید دوباره نهال خریداری کنید. پس بهتر است آنها را از پلاستیک بیرون آورده و سپس درون زمین قرار دهید.

بازدهی و نتیحه

کشاوری در باغات مسلما دارای راندمان بسیار پایینی نسبت به گلخانه میشود. پرورش محصولات کشاوری در گلخانه ها میتواند به صورت 12 ماهه باشد زیرا تمامی فرایند تامین گرمایش و سرمایش در اختیار پرورش دهنده بوده و با تنظیم پرورش دهنده دمای محیط تامکین میشود. در نظر داشته باشید راه اندازی گلخانه در مقابل سایر کسب و کارها اندک میباشد به همین دلیل بهترین گزینه برای راه اندازی گلخانه نیازمند تجربه خاص و کامل میباشد.

میزان سود دهی گلخانه چقدر خواهد بود؟

نمی توان اینگونه برداشت کرد که هر چقدر هزینه راه اندازی گلخانه را زیاد در نظر بگیریم درآمد گلخانه ما نیز بیشتر میشود. میزان درآمد و سود دهی گلخانه شما را نوع محصول و تراکم کاشت آن تعیین خواهد نمود. ولی با این وجود ما شما را دست خالی نمی گذاریم، جدول زیر به صورت تقریبی میزان درامد شما را از یک گلخانه 1000 متری برآورد می کند:

جدول میزان سود دهی گلخانه

میزان سوددهی و درآمد گلخانه

 

نکته آخر : شما برای راه اندازی این گلخانه به کمک خانواده تان نیز نیاز پیدا خواهید کرد. خانواده هم می تواند در هزینه راه اندازی گلخانه شما را یاری کنند هم در فعالیت های که در یک گلخانه صورت میگیرد. با کمک انها می توانید سریعتر در کار خود پیشرفت کنید، در نهایت پیشنهاد می کنیم که فقط به این مقاله بسنده نکنید و از تجربیات دیگران نیز استفاده نمایید.

 

بذر گلخانه | تجهیزات گلخانه

 

ارگ سبز پارتیکان طراح و مجری انواع سازه گلخانه آماده پاسخگویی به شما عزیزان است. برای کسب مشاوره رایگان در خصوص ساخت و طراحی انواع گلخانه و تجهیزات آن، با ما در ارتباط باشید.

برای طراحی و اجرای انواع گلخانه تجاری، شخصی یا غیره و تجهیزات مورد نیاز گلخانه، می توانید با مشاوران ارگ سبز پارتیکان تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ارگ سبز پارتیکان همواره پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

 

مقالات مرتبط:

 


پشتیبانی و سئو : آوین نت


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *