مقایسه سیستم فن و پد و مه پاش گلخانه

سیستم مه پاش گلخانه(فوگرها)

سیستم مه پاش گلخانه یا رطوبت ساز (فوگر) که به نام مه ساز سرد نیز معروف است، از یک شیلنگ با انعطاف و تعدادی نازل مه پاش تشکیل شده است که به وسیله فشار آب، جریان آب را به شکل پودر و ذرات آب سرد در اندازه ای بین 3 تا 20 میکرون در می آورد. این پودر حالتی مشابه مه یا ابر ایجاد می کند و برای تامین رطوبت، خنک سازی و همین طور کمک به تهویه مطبوع محیط، به کار می رود. سیستم های مه پاش در مکان هایی مانند دام داری ها و پرورش طیور، سالن های رستوران و تالار ها، مکان ها ی تجمع افراد و مخصوصا در گلخانه ها کاربرد دارند.

انواع مه پاش گلخانه بر اساس فشار کاری

سیستم آبی دستگاه مه پاش گلخانه با توجه به لوله کشی و نحوه تجهیزات تمام نیاز آبی گیاهان را در سرتاسر گلخانه برطرف می کند. از نظر فشار کاری، دستگاه مه ساز ها را به سه دسته فشار پایین و فشار متوسط و فشار بالا تقسیم می کنیم. فشار کاری مه ساز گلخانه تاثیر عمده ای بر عملکرد دستگاه دارد.

با استفاده از پمپ های فشار بالا، در این سیستم باعث می شوند که آب خروجی از نازل ها به قطر کمتر از 5 میکرون برسد که این باعث پودر شدن آب و تبخیر بخش زیادی از آب می شود. رطوبت ساز گلخانه ای مانند مه پاش صنعتی، به سیستم انتقال گسترده ای در سراسر گلخانه یا فضای صنعتی دارد، بنابراین پمپ مه پاش فشار بالا به انتقال آب در سراسر محیط کمک می کند و باعث می شود فشار نازل ها و در نتیجه اندازه قطرات آب پودر شده در همه نقاط یکسان باشد.

 


برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سیستم مه پاش گلخانه ، پیشنهاد می کنیم مقاله ” معرفی انواع مه پاش گلخانه ” را مطالعه کنید.


 

خصوصیات و نحوه عملکرد مه پاش

سیستم مه پاش گلخانه سیستم های جدیدتری نسبت به فن و پد و مناسب مناطق معتدل هستند. در مناطق گرم تر در کنار سیستم فن و پد بکار می روند. فوگرها آب را به ذرات بسیار ریز تبدیل می کنند. این ذرات ریز به شدت تمایل به تبخیر شدن دارند، به همین خاطر برای تبدیل از حالت مایع به حالت گاز، دمای محیط را جذب می کنند. در نتیجه هوا خنک می شود. این سیستم ها چندان برای مناطق گرم کارایی ندارند چرا که نیروی گردشی باد وجود نداشته و جداگانه می باید تامین شود. مشکلات گرفتگی نازل ها و تعویض دارند. برخی نازل ها قابلیت شستشو و استفاده مجدد دارند هرچند عمر مفیدی تعریف شده.

 

عملکرد مه پاش گلخانه

تجهیزات مورد استفاده در سیستم مه پاش گلخانه ای عبارتند از:

  • نازل مه پاش گلخانه ای که به صورت معمول از نازل های 30 میکرون در گلخانه ها استفاده می شود.
  • الکتروپمپ
  • شیلنگ های فشار قوی
  • پایه نازل و اتصالات مربوطه
  • تابلو برق
  • فیلترهای آب که در دو الی چهار مرحله جهت سختی گیری آب مورد استفاده قرار می گیرند.

طرز کار سیستم مه پاش

سیستم مهپاش آب را از منبع گرفته و توسط پمپ های تحت فشار یا اصطلاحاً پمپ های کارواشی آب را با فشار حداقل 110 بار به داخل شیلنگ های فشار قوی فرستاده و آب یه پشت نازل ها رفته و از سوراخ بسیار ریز و میکرونی نازل به صورت پودر شده خارج می گردد. حال امکان دارد که سیستم مهپاش به دلیل صرفه جویی اقتصادی دارای پمپ نباشد و شیلنگ های مهپاش مستقیم به شیر آب وصل گردد که در این صورت بایستی از نازل های پلاستیکی کم فشار با سوراخ بزرگ تر استفاده گردد.

مزایای سیستم مه پاش گلخانه

انواع رطوبت ساز مه پاش در بازار وجود دارند که با بررسی و شناخت می توان مناسب ترین نوع را انتخاب کرد. این سیستم ها درحال حاضر جزو کاملترین سیستم های رطوبت ساز و خنک کننده هستند. گردش پروانه با سرعت بالا و ایجاد نیروی گریز از مرکز قوی سبب اتمیزه شدن ذرات آب شده و نیروی پرتابی پروانه بطور گسترده ذرات پودر شده آب را در محیط پخش میکند. ذرات ریز با جذب گرمای محیط تبخیر می شوند علاوه بر آن وجود فن و نیروی باد، روند تبخیر را تسریع کرده و خنکای بیشتری حاصل می شود. این نوع رطوبت ساز (مه پاش) برای گلخانه ها، سالن های پرورش قارچ و دامپروری استفاده می شود.

مزایای مه پاش گلخانه

میزان خنک کنندگی سیستم مه پاش گلخانه

میزان خنک کنندگی این سیستم برای هر فضایی قابل محاسبه است. هر 8/3 لیتر آب، در حدود 9400 BTU انرژی گرمایی هوا را جذب می کند تا به بخار تبدیل شود. در برخی مناطق مثل شمال غرب و برخی مناطق غرب ایران احتیاج زیادی به سیستم فن و پد نیست و مه پاش کافی می باشد. و یا اینکه ساعات کاری سیستم فن و پد را کاهش می دهد. این سیستم ها اغلب مناسب مناطق معتدل می باشند.

سیستم مه پاش گلخانه و گلاب پاشی

گلاب پاشی یکی از روش هایی است که برای تغییر بوی بد محیط به خصوص در مکان های پر تجمع استفاده می شود. اگر این گلاب پاشی به شکل ابری و به صورت پودر انجام شود تاثیر بیشتری نیز خواهد داشت. سیستم های مه پاش می تواند این کار را به انجام برساند. تفاوت آن فقط این است که به جای آب از گلاب برای مه پاشی استفاده می شود.

سیستم فن و پد

سیستم فن و پد از معمولی ترین سیستم های خنک کننده در گلخانه هاست. اما در گذشته به وفور استفاده می شدند و به نسبت ارزان قیمت بودند. پدها عمدتا وارداتی هستند و امروزه با کاهش ارزش پول ملی، هزینه تامین بالایی دارند. حداکثر توان خنک کنندگی این سیستم در حدود 12 درجه است. برای مناطق گرم و خشک و تقریبا معتدل بیشترین بازدهی را دارند. عملکرد این سیستم با افزایش رطوبت محیط بیرونی گلخانه کاهش می یابد. لذا در مناطق مرطوب کشور این سیستم کارایی چندانی ندارد. این سیستم در گذشته ارزانترین در میان سایر سیستم های خنک کننده بوده و بطور گسترده استفاده می شده.

سیستم فن و پد گلخانه ای

از نواقص این سیستم مه پاش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف آب زیاد
  • ایجاد گرادیان حرارتی از سمت پد به سمت فن (هوای محیط اطراف پد خنک تر از هوای اطراف فن بوده، این موضوع باعث ایجاد اقلیمی متفاوت در محیط گلخانه خواهد شد).
  • وجود قطعات مصرفی (بصورت دوره ای نیاز به تعویض پد و چرخه هزینه کرد تکرار شونده دارند).
  • به دلیل کیفیت پایین آب و وجود املاح در آب های ایران معمولا عمر این سیستم در کشور ما پایین است.

در این سیستم های فوگر گلخانه برای کمک به یکسان سازی درجه حرارت، از جت فن ها در سقف گلخانه می توان استفاده کرد. البته حتی با وجود جت فن ها، فاصله فن ها از پد بیشتر از 30 الی 40 متر نباید باشد. بخصوص در مناطقی مانند شهرهای شمالی استان خوزستان، این فاصله نباید بیش از 30 متر باشد. گرنه شیب حرارتی زیادی رخ می دهد. (درواقع کار جت فن ها کاهش شیب حرارتی در طول گلخانه هاست).

 

تهویه مطبوع و فن و پد گلخانه

 

قیمت انواع مه پاش گلخانه

عمدتا اولین سوال یک گلخانه دار در مورد سیستم مه پاش، قیمت آن است. قبل از جواب به این سوال باید به این نکته توجه داشت که اجرای سیستم مه پاش یک کار تخصصی است و در هر گلخانه به شرایط گلخانه از قبیل نوع محصول ، درجه حرارت و رطوبت منطقه، جهت قرار گیری گلخانه , ارتفاع از سطح دریا ، سختی آب ، ابعاد گلخانه و وضعیت فن و پد و پنجره ها ، شید داخلی و خارجی و ارتفاع گلخانه بستگی دارد و با توجه به ظرفیت تبخیری مورد نیاز گلخانه، سایز نازل های مه پاش و اندازه پمپ مه پاش محاسبه می شود.

همچنین اجرا و نصب مه پاش هم با توجه به نحوه چیدمان نازل های مه پاش، میزان افت فشار در مسیر های اصلی و تغذیه پمپ، نحوه قرار گیری فن و پد، شکل اجرای سازه و …. انجام می شود. به همین دلیل برای خرید و اجرای سیستم مه پاش نباید صرفا بر روی قیمت آن تکیه نمود و با توجه به موارد ذکر شده، ممکن است برای دو گلخانه هم اندازه ، قیمت ها متفاوت باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره و راهنمای خرید انواع مه پاش گلخانه با ما همراه باشید.

 

ارگ سبز پارتیکان طراح و مجری انواع سازه گلخانه آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

برای طراحی و اجرای هرگونه تجهیزات گلخانه و انواع مه پاش و فوگر گلخانه و سیستم سرمایش گلخانه می توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ارگ سبز پارتیکان همواره پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

مقالات مرتبط:


وبلاگ ارگ سبز پارتیکان : argesabz.blog.ir


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *