مه پاش گلخانه و قیمت مه پاش گلخانه ای

مه پاش گلخانه ای

مه پاش گلخانه ای، سیستمی می باشد که توسط آن فضای گلخانه ها، مرغداری ها و سالن های بزرگ طی فرایند تبخیر آب و بدون خیس کردن و ریزش آب روی خود گیاهان خنک می شود. این سیستم هم در فضای باز و هم در فضای بسته قابل استفاده است. در فضای بسته هدف، خنک کردن و تامین رطوبت محیط مثل گلخانه ها است. در فضای باز هدف از ایجاد سیستم مه پاش، تنها خنک کردن و شاداب کردن محیط و اطرافیان است. در این فرایند ذرات پودری شکل آب، حرارت هوا را گرفته و خود تبخیر شده و نهایتا خنک سازی انجام می شود. این کار توسط نازل های برنجی متصل به شیلنگ های تحت فشار انجام می شود. با توجه به اینکه اساس کار سیستم مه پاش تبخیر است، بنابراین در محیط های شرجی این سیستم کارایی ندارد. شرکت ارگ سبز پارتیکان متخصص در طراحی، مشاوره و تأمین سیستم های مه پاش گلخانه و ارائه خدمات به مشتریان خود می باشد. سیستم مه پاش قادر است هوا را تا 10 درجه سانتی گراد خنک کند.

سیستم مه پاش گلخانه ای

اهمیت وجود مه پاش گلخانه ای

ثابت نگه داشتن رطوبت یکی از عوامل مهم در گلخانه ها است. رطوبت زیر 30 درصد برای گیاهان خطر ساز است و حتی ممکن است منجر به از بین رفتن آن ها شود. از مه پاش گلخانه ای در تابستان برای افزایش رطوبت و خنک کردن گلخانه استفاده می شود و در زمستان برای جلوگیری از خشک شدن هوا مورد استفاده قرار می گیرد. دسترسی به رطوبت مطلوب و بهینه در گلخانه ها به سه عامل بستگی دارد:

  • تهویه مناسب
  • وجود سایه
  • رطوبت

اهمبت مه پاش گلخانه ای

برای ایجاد رطوبت مورد نیاز گلخانه بر اساس ظرفیت و فضای آن ، می توانید یکی از سه روش زیر را انتخاب کنید:

  • رطوبت ساز دیسکی یا پروانه ای

در مه پاش دیسکی از جریان آب لوله کشی شهری یک شیلنگ آب به منبع رطوبت ساز متصل می گردد منبع آب دستگاه که در قسمت پایین دستگاه قرار دارد دارای شناور مخصوص می باشد که بعد از پر شدن منبع به صورت خودکار جریان آب را قطع نموده و در صورت نیاز مجددا جریان آب را وصل می نماید. آب از منبع توسط یک پمپ قوی مکیده شده و بر روی یک دیسک مخصوص که در هر ثانیه پنج دور می چرخد پاشیده می گردد و تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز تبدیل به پودر شده و حالت مه به خود میگیرد ، دیسک چرخان مذکور متصل به یک قسمت حلزونی شکل و سوراخ دار است که وظیفه قطره گیری را بر عهده دارد به این معنی که اگر قسمت های از آب کاملا پودر نشده باشند از خارج شدن آنها از دیسک جلو گیری می نمایند.

بعد از قسمت حلزونی پروانه دستگاه قرار دارد که وظیفه پرتاب مه با قدرت بالا به بیرون و مخلوط کردن هوا با رطوبت را برعهده میگیرد و در نهایت قسمت فشار شکن دستگاه مه پاش تعبیه گردیده است که خود به تنهای دارای دو لایه قطره گیر است و در صورتی که قطرات آب از قسم تهای قبلی به هر دلیل خارج شده باشند اجازه خروج آنها را از دستگاه نمی دهد تا رطوبت خارج شده از دستگاه کاملا به صورت مه خالص بوده و یک دست و همگن باشد.

  • رطوبت ساز التراسونیک

رطوبت ساز التراسونیک از روش ارتعاش صدا با فرکانس بالا برای تولید مه و رطوبت استفاده میکند و مه و رطوبت تولید شده به سالن شما وارد میشود. رطوبت ساز التراسونیک بی صدا ترین نوع رطوبت ساز موجود در بازار محسوب میشود و در ساخت این نوع رطوبت سازها از فیلترهای مخصوص استفاده نشده است.

صد البته که موضوع نبود فیلتر در رطوبت سازهای التراسونیک باعث صرفه جویی در هزینه های اضافه استفاده کننده از دستگاه میشود، اما این یک نکته منفی برای این نوع رطوبت ساز محسوب میگردد. در زمان استفاده از این نوع رطوبت ساز گرد و غبار زیادی در محل استفاده ایجاد میشود. زیرا برای این دستگاه فیلتر جذب رسوبات معدنی تعبیه نگردیده است. با این حال ، برخی از انواع رطوبتساز های التراسونیک جنس سرامیکی میتوانند برای شما مفیدتر واقع شوند.

یکی دیگر از راه های کاهش میزان گرد و غبار، استفاده از آب معدنی در مخزن است، هر چند که می تواند گران باشد. برخی از مردم استفاده از رطوبت ساز التراسونیک را ترجیح میدهند. زیرا رطوبت ساز نامبره بسیار ایمن است و ار آنجا که رطوبت را از آب سرد تولید میکند خطر ابتلا به برخی بیماری ها وجود ندارد. همانطور که با هر مرطوب کننده ای که آب را برای تولید بخار جوش نمی دهد، احتمال وجود باکتری در آن وجود دارد و به محل مورد استفاده از دستگاه برمی گردد. ضدعفونی رطوبت ساز یکی از مسایل بسیار مهمی است که باید در رطوبت سازهایی که آب را به جوش نمی آورند رعایت شود .

 


پیشنهاد میکنیم مطلب ” مه پاش بهتر است یا سیستم فن و پد؟ ” را مطالعه کنید!


 

  • مه پاش نازلی

مه پاش و مه ساز گلخانه و رطوبت ساز نازلی از دیگر انواع سیستم های تولید رطوبت و مه می باشد فرایند تولید مه در این سیستم با کمک یک کمپرسور ایجاد فشار و تعدادی نازل صورت می پذیرد ؛ به این نحوه که آب توسط یک پمپ فشار قوی که به یک الکترو موتور به صورت کوپله وصل شده است از داخل مخزن ذخیره آب مکش شده و فشرده می گردد و داخل شیلنگ مخصوص ( شیلنگ فتینگ ) پمپاژ می شود معمولا فشار ایجاد شده داخل شیلنگ توسط پمپ قابل تنظیم است و می توان از ۱۰ تا ۱۰۰ بار فشار داخل شیلنگ ایجاد کرد این شیلنگ به نوبه خود متصل است به نازل های که دارای سورخ های به ضخامت ۱۰ تا ۳۰ میکرون می باشند. فشار آب ایجاد شده در پشت نازل باعث می گردد تا آب از سوراخ های بسیار کوچک ناز عبور کرده و با عنایت به شکل هندسی نازل ( یا همان فوگر ) با هوا مخلوط شده و تبدیل به مه گردد.
هر کدام از این سیستم ها با کارکردی متفاوت ، میتواند برای گلخانه کوچک و یا بزرگ بسیار مناسب باشند.

مه پاش گلخانه ای نازلی

مزایا مه پاش گلخانه ای

مهمترین مزیای استفاده از مه پاش گلخانه ای را می توان به صورت زیر لیست کرد:

  • ایجاد رطوبت نسبی بسیار بالا تا 95 درصد
  • کاهش دمای هوا در روزهای گرم
  • از بین بردن گرد و غبار محیط ، بوهای بد و ذرات معلق در هوا
  • کاهش مصرف آب و صرفه جویی در منابع آبی
  • افزایش میزان رشد و تولید محصولات
  • افزایش کیفیت محصولات
  • جلوگیری از یخ زدگی محصولات در روزهای سرد
  • امکان سم پاشی و ضد عفونی سالن از طریق سیستم های مه پاش
  • کنترل اتوماتیک دما و رطوبت محیط در محدوده خاص

قیمت مه پاش گلخانه ای

قیمت مه پاش گلخانه ای

سیستم های مه پاش بعنوان جزئی جدایی ناپذیر در سالن های گلخانه می باشند که تأثیر بسزایی بر روند رشد گیاهان دارند. این سیستم ها یکی از بهترین و مؤثر ترین روش های تأمین رطوبت محیط داخلی گلخانه ها میباشند. سیستم های مه پاش در گلخانه ها ، با ایجاد هوای خنک و مرطوب شرایط بسیار مساعدی برای رشد انواع گیاهان فراهم میکنند. سیستم های آبیاری قدیمی علاوه بر معایب زیاد ، محدودیت های زیادی نیز داشتند. در عوض سیستم های مه پاش در گلخانه ها مزایا و برتری های فراوانی نسبت به روش های سنتی و قدیمی دارند.

عمدتا اولین سوال یک گلخانه دار در مورد سیستم مه پاش، قیمت آن است. قبل از جواب به این سوال باید به این نکته توجه داشت که اجرای سیستم مه پاش یک کار تخصصی است و در هر گلخانه به شرایط گلخانه از قبیل نوع محصول ، درجه حرارت و رطوبت منطقه، جهت قرار گیری گلخانه , ارتفاع از سطح دریا ، سختی آب ، ابعاد گلخانه و وضعیت فن و پد و پنجره ها ، شید داخلی و خارجی و ارتفاع گلخانه بستگی دارد و با توجه به ظرفیت تبخیری مورد نیاز گلخانه ، سایز نازل های مه پاش و اندازه پمپ مه پاش محاسبه می شود.

اجرا و نصب مه پاش نیز با توجه به نحوه چیدمان نازل های مه پاش، میزان افت فشار در مسیرهای اصلی و تغذیه پمپ، نحوه قرار گیری فن و پد، شکل اجرای سازه و … انجام می شود. به همین دلیل برای خرید و اجرای سیستم مه پاش نباید صرفا بر روی قیمت آن تکیه نمود و با توجه به موارد ذکر شده، ممکن است برای دو گلخانه هم اندازه، قیمت ها متفاوت باشد.در سالن های گلخانه ای، برخی از گیاهان از طریق برگ های خود رطوبت موجود در هوا را به صورت آب، جذب میکنند. سیستم مه پاشی علاوه بر تأمین آب مورد نیاز گیاهان، باعث کاهش دمای داخلی سالن (کاهش استرس دمایی) و افزایش رطوبت نسبی آن می شود.

مه پاش گلخانه ارگ سبز

 

ارگ سبز متخصص در ساخت گلخانه و ارائه دهنده تمامی تجهیزات گلخانه در ایران آماده، پاسخگویی به شما عزیزان است.

برای طراحی و اجرای انواع گلخانه تجاری، شخصی یا غیره و تجهیزات مورد نیاز گلخانه، می توانید با مشاوران ارگ سبز پارتیکان تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط:

 


وبلاگ ارگ سبز پارتیکان : argesabz.blog.ir


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *