سیستم سرمایش گلخانه

در گلخانه معمولا سیستم سرمایشی حساس تر و پرهزینه تر از سیستم گرمایشی است. با توجه به این که در تابستان به طور معمول دمای داخل گلخانه ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای بیرون گلخانه بوده و دمای زیاد اثرات زیان باری مانند عدم استحکام ساقه، کاهش اندازه گلی، تاخیر در گلدهی و عدم لقاح مناسب و مرگ جوانه دارد.

بنابراین توجه به سیستم سرمایشی حائز اهمیت می باشد. امروزه اصولا از روش های خنک کردن فضای گلخانه شامل سایه دهی، رنگ آمیزی پوشش گلخانه و روش تبخیری پوشال و پنکه استفاده می شود.

در نتیجه نصب و استفاده از سیستم های سایه دهی یا سیستم ذخیره انرژی سیوینگ شامل پرد۵ های سایه انداز، رنگ آمیزی پوشش گلخانه، دوغاب آب لازم است به طریقی گلخانه پوشانده شود تا مانع تابش مستقیم اشعه آفتاب به گلخانه گردد. این کار هر چند که روشنایی گلخانه را کاهش میدهد اما تا حدی مانع افزایش دمای گلخانه می شود.

سرمایش و گرمایشی

باتوجه به نقش تعیین کننده دما فعالیت رویشی زایشی گیاہ ۹ افزایش عملکرد محصول کنترل آفات و بیماری ها، استفاده از تجهیزات کنترل کننده دما متناسب با نوع محصول و اقلیم درجه و حداکثر ۳۵ درجه سانتیگراد می باشد.

لذا استفاده از تجهیزاتی نظیر دماسنج های ماکزیمم و مینیمم جهت کنترل و تامین دمای مناسب ضروری است در گذشته از سیستم کولر آبی یا پایین و موجب تنظیم یکنواخت سرمایش یا گرمایش داخلی گلخانه نمی گردید.

عملیات تهویه

در گلخانه به منظور اهداف زیر انجام می شود:

۱ – مبادله هوای داخل و خارج گلخانه

۲ – تهیه دی اکسیدکربن لازم برای فتوسنتز

۳ – متعادل کردن رطوبت (یعنی کاهش رطوبت).

هاگ

اکثر قارچ ها برای جوانه زنی نیاز به رطوبت نسبی بالا دارند. رطوبت بالا در گلخانه باعث افزایش تراکم بخار آب روی برگ های گیاه می شود و وجود لایه آب روی برگ ها نیز باعث کمک به جوانه زنی هاگ ها می شود.

اجرای سیستم مناسب تهویه براساس اقلیم منطقه و نوع محصول و مساحت گلخانه به شرح ذیل می باشد :  سیستم تهویه با حرکت طبیعی هوا (دریچه های سقفی، در مناطق بادخیز دریچه های تهویه باید در خلاف جهت باد غالب باز شوند).

محل نصب دستگاه تهویه

دستگاه تهویه در محلی نصب می شود که اختلاف سطح کافی با بلندترین ارتفاع گیاه داشته باشد تا گیاهان در معرض سیستم جریان هوا قرار نگیرد. دستگاه تهویه باید در خلاف جهت باد غالب نصب شود. نکاتی که در رابطه با سیستم تهویه بایستی رعایت گردند:

• توصیه می شود هم تهویه طبیعی بصورت پنجره های سقفی و کناری و هم تهویه با سیستم پوشال و پنکه استفاده شود.

• برای سیستم پوشال و پنکه، حدود ۳۲ متر پوشال یا پره های سلولزی با سه پنکه با ظرفیت ۵۰۰۰۰ متر مکعب بر ساعت برای سطح ۹۶۰ متر مربعی گلخانه استفاده شود.

• با پوشال و پنکه در روزهای گرم می توان تا ۳۰ – ۲۰ درجه سانتی گراد دمای گلخانه را کاهش داد البته این روش در مناطقی با رطوبت نسبی پایین بهتر صورت می گیرد.

• در فصول سرد بایستی از پنجره های سقفی جهت تهویه استفاده کرد چرا که در صورت استفاده از پنجره کناری، هوای سرد وارد گلخانه و به گیاهان شوک وارد می شود.

• در فصول گرم هم از پنجره کناری و هم پنجره سقفی استفاده شود چراکه باعث به گردش درآمدن هوا شده و تهویه و خنک شدن مناسب تر صورت می گیرد.

• در استفاده از سیستم پنجره کناری، بایستی محل پنجره با توری پوشانده شود تا آفات وارد گلخانه نشوند (تریپس: کمتر از ۱۹/. میلی متر قطر و مگس سفید: کمتر از ۲۴/ ۰ میلی متر قطر).

 

برای طراحی و اجرای انواع گلخانه تجاری، شخصی یا غیره و تجهیزات مورد نیاز گلخانه، می توانید با مشاوران ارگ سبز پارتیکان تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ارگ سبز پارتیکان همواره پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

مقالات مرتبط:

 


پشتیبانی و سئو : آوین نت


 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *