سیستم گرمایشی گلخانه ارگ سبز

سیستم گرمایشی گلخانه

از دلایل اصلی رواج بیش از پیش گلخانه ها در جهان، قابلیت کنترل شرایط اقلیمی در فصول مختلف سال است. در گلخانه ها می توان دما، رطوبت، میزان تشعشعات نور خورشید، مقادیر اکسیژن و گاز های موثر مانند co2 را به نحو مطلوبی کنترل کرد به گونه ای که بتوان در بهترین زمان ممکن از نظر تقاضای محصول و قیمت آن در بازار مصرف، تولید را انجام داد. سیستم گرمایشی گلخانه از بیشترین تجهیزات تاثیرگذار در این زمینه می باشند.

در گروه تجهیزات گلخانه، انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی گلخانه مانند یونیت هیتر گلخانه ای، هواساز گلخانه ای و غیره وجود دارد. کارشناسان شرکت ارگ سبز پارتیکان با ارائه این مطلب و معرفی انواع سیستم گرمایشی در گلخانه و مقایسه آنها، امیدوار اند تا شما عزیزان بسته به نیاز و شرایط خود بتوانید بهترین تصمیم و خرید را داشته باشید.

 

سیستم گرمایشی و سرمایشی گلخانه

انواع سیستم گرمایشی گلخانه

سیستم آب گرم

سیستم گرمایشی گلخانه آب گرم، با استفاده از دیگ بخار آب که معمولا چدنی و یا فولادی می باشد مانند شوفاز عمل می کند. آب داخل آن به وسیله مشعل گرم شده و سپس به وسیله الکترو موتورهای مخصوص آب گرم به داخل گلخانه فرستاده می شود. آب گرم به وسیله چند رشته لوله های مارپیچ و یا ساده از جنس پلی اتیلن و یا گالوانیزه که در سطح بستر و بین ردیف ها و یا در ارتفاع ۱۰ الی ۲۰ سانتیمتری آن نصب شده اند، در داخل و در طول گلخانه توزیع می شود. آنگاه آب سرد شده مجددا از طریق یک لوله اصلی به داخل دیگ حرارتی برگشت می کند. معمولا برای تسهیل در گردش آب در داخل گلخانه و دیگ حرارتی، تجهیزات موتورخانه را در اتاقکی پایین تر از سطح گلخانه بنا می کنند.

سیستم گرمایشی آب گرم گلخانه

 

مزایای سیستم آب گرم : از محاسن این روش این است که به محض خرابی دستگاه، دمای گلخانه به سرعت نزول نمی کند و تا حدی فرصت لازم برای تعمیر مجدد آن وجود دارد. سوخت مورد استفاده در این سیستم معمولا گازوئیل و یا گاز می باشد که باید توجه نمود محل نگهداری منبع سوخت و لوله های سوخت رسانی در محلی به دور از امکان یخ زدگی نصب شوند.

گرمایش از کف

این سیستم گرمایش گلخانه بیشتر برای رشد سریع ریشه ها استفاده می شود و درصورتی که قرار است خیار در گلخانه تولید شود باید همراه با سیستم حرارتی مکنده ها نیز به کار گرفته شوند زیرا این سیستم نمی تواند به تنهایی نیاز حرارتی فضای گلخانه را تامین کند. بنابراین توصیه می شود از این روش برای کشت های گلدانی و تولید نشا استفاده گردد. به این نکته توجه کنید که با به کارگیری این روش فعالیت ریشه ها و جذب مواد غذایی به نحو مؤثری افزایش می یابد.

گرمای زیر بستر به دو روش تأمین می شود:

  1. استفاده از لوله های آب گرم مارپیچ یا صاف که از منبع موتورخانه شوفاژ تغذیه می گردند.
  2. استفاده از المنت های حرارتی برقی که با به کارگیری از یک واحد ترمواستاتیک درجه حرارت مورد نظر را تنظیم می کند.

مزایا : در این روش به هیچ عنوان گاز های سمی وارد گلخانه نمی شوند. امکان نصب لوله ها بر دیواره و سقف گلخانه برای جلوگیری از سرمازدگی وجود دارد. چون گرمایش از طریق شبکه سراسری لوله ها است دیگر نیازی به فن برای پخش هوای گرم نخواهیم داشت.
معایب : دمای سطح لوله ها باید مرتباً چک شود.

بخاری های معمولی گلخانه

در گلخانه های سنتی از بخاری های معمولی که با سوخت نفت یا مخلوط گازوئیل کار می کنند به عنوان سیستم گرمایشی گلخانه استفاده می شود. این روش کارایی چندانی ندارد و هم احتمال نفوذ دود به داخل گلخانه وجود دارد. و از همه مهم تر این احتمال وجود دارد که با نصب غیر استاندارد بخاری کربن مونو اکسید تولید شود و کل محصولات گلخانه از بین بروند. استفاده از گاز پیک نیک و یا نمونه های دیگر بخاری گازی که بدون دودکش هستند فقط برای مدت کوتاهی مناسب هستند و نمی توان در طولانی مدت از آن ها استفاده کرد.

بخاری گلخانه

هواساز گلخانه

هواساز گلخانه ای عینا مشابه یونیت هیتر گلخانه ای دارای لوله های آب سرد و گرم است ولی با این تفاوت که به جای استفاده از چندین یونیت هیتر در نقاط مختلف سالن از یک هواساز گلخانه ای مرکزی بزرگ استفاده می شود و با کانال کشی هوای سرد و گرم به نقاط مختلف سالن ارسال می گردد. در هواساز مرکزی با نصب تجهیزات رطوبت زنی، می توان رطوبت هوا را همانند دمای آن به دقت تنظیم و کنترل نمود.

هواساز و فن و پد گلخانه

دمنده های حرارتی

این نوع سیستم گرمایش گلخانه معمولا شامل محفظه دو جداره ای که جداره وسط آن ها به وسیله مشعل گازی و یا گازوئیل سوز به شدت گرم شده و دود از لوله خروجی آن به بیرون از گلخانه هدایت می شود. این کار باعث گرم شدن هوای موجود در جداره بیرونی و هوای اطراف جداره وسط شده که به وسیله دمنده ای قوی (فن قوی) هوای گرم در این جداره به وسیله لوله ای فلزی و یا تونل نایلونی به قط ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر از مسیر سوراخ هایی که در قسمت طرفین آن قرار دارد به طور یکنواخت در گلخانه توزیع می شود. خروجی هوای گرم را می توان به وسیله یک تونل (از جنس نایلون سوراخ دار و …) در سراسر گلخانه توزیع نمود.

در این روش گرمایش گلخانه ضروری است یک مشعل یدک در نظر گرفته شود تا در صورت خرابی مشعل اصلی در هر زمان، بلافاصله جایگزین گردد و گلخانه از هوای سرد در امان باشد. دمنده های حرارتی نسبتا ارزان و دارای قدرت گرمایش خوبی می باشند، ضمن اینکه راه اندازی و سرویس آن ها به تکنیک بالایی نیاز ندارد.

هیتر گلخانه

یونیت هیتر گلخانه ای دستگاهی است که عمل احتراق در آن انجام نمی شود. اما دارای لوله های آب گرم و سرد بوده و توسط پکیج گرم می شود و در صورت نیاز به هوای خنک به واسطه ی چیلر عمل می نماید. یونیت هیتر گلخانه ای هوا را از اطراف لوله ها دمیده و دمای آن را کاهش و یا افزایش می دهد.

این سیستم به فواصل منظم و به تعداد زیاد در نقاط مختلف گلخانه نصب و توسط لوله مرکزی به پکیج متصل می گردد. هیتر گلخانه ای یا کوره هوای گرم از مقبولیت بالایی میان گلخانه داران برخوردار است.

مزایا : قابلیت تغییر مکان و جابه جایی آسان و تنوع در قدرت گرمایی نسبت به قیمت و همچنین هزینه کمتر این سیستم گرمایشی گلخانه در مقایسه با روش های دیگر، از مهمترین دلایل محبوبیت و مزایای هیتر است.

از مهمترین مواردی که در خرید هیتر باید به آن توجه کرد، از قرار زیر است:

  • اعتبار سازنده هیتر
  • سطح گلخانه
  • دمای گرم مورد نیاز گلخانه و حداقل دمای سالیانه در فصل سرما
  • سطح زیر کشت
  • گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش مداوم
  • استفاده از جوش استاندارد و مهندسی در اتصال قطعات
  • تست کوره به روش های روز مانند تست فشار منفی، تست اولتراسونیک در واحد کنترل کیفی
  • تنوع در محل قرارگیری دمنده ها
  • توانایی محاسبه دقیق نوع هیتر با توجه به ابعاد گلخانه، نوع کشت و محل جغرافیایی گلخانه
  • استفاده از دمنده ها و مشعل های استاندارد از کارخانجات معتبر
  • طراحی دقیق و مهندسی کوره و کوئل ها
  • تعداد پاس های رفت و برگشت جهت استفاده حداکثری از گرمای ایجاد شده
  • مصرف بهینه سوخت با طراحی به روز کوره
  • درجه حرارت خروجی اگزوز کم (بین 90 تا 110 درجه)
  • طول کوره استاندارد
  • استفاده از پوشش های دو جداره و هوابند گالوانیزه یا استیل
  • قابلیت جابجایی راحت با استفاده از چرخ
  • استفاده از لوله های خروجی متناسب با ظرفیت با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • رنگ آمیزی کوره ای پوشش خارجی

جت هیتر گلخانه ای

هیتر جت گلخانه

 

جت هیتر های گلخانه ای بر اساس نوع سوخت به ۳ دسته گازی، گازوییلی و برقی تقسیم بندی می شوند.

  • جت هیتر گازوییلی

جت هیتر گازوییلی به دو نوع دودکش دار و بدون دودکش تقسیم بندی می شود، این نوع جت هیتر ها در دو نوع ثابت و سیار نصب می شوند که در نوع سیار بر روی پایه قرار گرفته و محل نصب آن باید مسطح باشد اما در نوع ثابت به صورت آویز از سقف می باشد و یا بر روی دیوار نصب می گردد بنابراین فضای مفید گلخانه را اشغال نمی کند.

  • جت هیتر گازی

جت هیتر های گازی گرمایش محیط را حداکثر ۴۰ الی ۵۰ درجه سانتی گراد و بطور یکنواخت تحت پوشش خود قرار می دهد. این سیستم های گرمایش گلخانه معمولا از استیل ساخته شده اند که در برابر رطوبت و حرارت بسیار مقاوم هستند.

  • جت هیتر برقی

این نوع جت هیتر ها به صورت تمام برقی و المنت دار تولید شده که گرمایش گلخانه را از طریق انرژی برق تامین می نمایند. سوخت جت هیتر های برقی بدون آلودگی بوده و فاقد گاز های سمی می باشد.

هیتر تابشی گلخانه

این نوع هیتر ها به خورشید کوچک معروف هستند زیرا این سیستم محیط را از طریق تابش گرما گرم می کند. هیتر های تابشی حرارت تولید شده را به صورت امواج الکترو مغناطیس در محیط انتشار می دهند. هیتر های تابشی از نظر نوع سوخت به دو نوع گازی و برقی تقسیم بندی می شوند.

سیستم گرمایشی تابشی گلخانه

کاربرد سیستم گرمایشی گلخانه

یکی از مزیت های گلخانه ها وجود سیستم گرمایشی و تهویه ای مجهز می باشد که با استفاده از آن ها می توان زمان کشت محصول را به دلخواه تغییر داد. در گلخانه ها باید یک محیط کنترل شده با نور کافی، دما و رطوبت مناسب را برای رشد محصولات فراهم شود.

دمای آن ها به نوع محصولات در حال رشد بستگی دارد. اغلب محصولات به دمای ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد در طول شبانه روز نیاز دارند. در برخی موارد مقدار رطوبت نسبی هوا نیز باید تحت کنترل باشد. برخی گیاهان نیز برای رشد به دماهای پایین (مثلا ۱۰ درجه سانتی گراد) نیاز دارند.

اگر تصمیم به خرید تجهیزات گرمایشی گلخانه دارید، به موارد زیر توجه کنید:

  • در استفاده از هر گونه سیستم گرمایشی گلخانه باید دقت کامل نمود که از نفوذ دود و گاز مونواکسید کربن به داخل گلخانه به طور جدی جلوگیری گردد، در غیر اینصورت کلیه بوته ها آسیب جدی خواهند دید.
  • سعی شود موقع نصب، واحد تولید حرارت نزدیک بوته ها قرار داده نشود زیرا ضمن ایجاد سوختگی هوای خشک ایجاد نموده و تعدادی از بوته ها از بین خواهند رفت.
  • سوخت مشعل با مقدار مناسب هوا ترکیب و کامل سوخته شود.
  • در صورت استفاده از گازوئیل، مخزن سوخت در فضای آزاد نگهداری نشود زیرا عصرها هوای مرطوب به داخل مخزن نفوذ کرده و منجر به وارد شدن آب به داخل مخزن شده و احتمال خرابی قطعات مشعل را به همراه خواهد داشت.
  • یکی از موارد دقیق کاربرد سیستم گرمایشی و تهویه ای، نصب ترموستات در فضای گلخانه می باشد تا کنترل دما و تهویه را مطابق با آنچه تنظیم می گردد انجام دهد، بنابراین باید از سالم بودن و کیفیت کارکرد آن مطمئن بود.

هزینه سیستم گرمایشی گلخانه

هزینه سیستم های گرمایشی گلخانه متفاوت می باشد و آن هایی که قابل انتقال هستند، ارزان تر می باشد. سیستم آب گرم یا بخار داغ که دارای حرارت مرکزی می باشد هزینه سرمایه گذاری ۲ تا ۳ برابر سیستم های موضعی مثل دمنده ها دارد با این حال با بهینه سازی سیستم گرمایشی مرکزی و استفاده از آن برای فضای بزرگتر می توان هزینه ها را به طور چشم گیری کاهش داد.

 

برای طراحی و اجرای انواع گلخانه تجاری، شخصی یا غیره و تجهیزات مورد نیاز گلخانه، می توانید با مشاوران ارگ سبز پارتیکان تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ارگ سبز پارتیکان همواره پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

مقالات مرتبط:

 


وبلاگ ارگ سبز پارتیکان : argesabz.blog.ir ، سئو : آوین نت


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *