عوامل مهم در بسترسازی گلخانه

یکی از عوامل مهم در رشد گیاهان گلخانه انتخاب خاک مناسب است. گیاهان موجود در گلخانه دارای محدودیت هایی از نظر محیط رشد ریشه در مقایسه با شرایط طبیعی می باشند. برای جبران کمبودها باید خاک بستر کشت گلخانه به گونه ای انتخاب شود که در رشد گیاهان خللی وارد نگردد.

بستر کشت گلخانه ای مانند هر بستر کاشت دیگری دارای چهار وظیفه اصلی هستند که عبارتند از:

  1. تأمین مواد غذایی گیاه
  2. تأمین رطوبت مورد نیاز ریشه
  3. داشتن تهویه مناسب
  4. ریشه به عنوان محل استقرار گیاه

وظایف بستر کشت

بعد از احداث گلخانه و قبل از شروع کشت گیاهان، انتخاب و تهیه بستر کشت مناسب، گامی اساسی در تولید محصول است. از بسترهای مختلف می توان به عنوان محیط رشد ریشه استفاده نمود؛ این بسترها دارای خصوصیات متفاوتی هستند که گاهی به تنهایی و گاهی نیز به صورت مخلوط با سایر بسترها مورد استفاده قرار می گیرند. بسترهای کشت چهار وظیفه مهم را برای ریشه گیاهان بر عهده دارند:

  • تأمین مواد غذایی گیاه

محیط رشد ریشه باید مواد غذایی را در اختیار ریشه های گیاه قرار دهد. برخی از بسترهای کشت، مانند خاکهای زراعی، مواد غذایی کافی دارند که قادرند عناصر غذایی را در خود ذخیره کنند، به تدریج در اختیار گیاه قرار دهند و از شسته شدن کاتیون ها جلوگیری نمایند که به آن، ظرفیت تبادل کاتیونی (CEC) اطلاق می شود. برخی از بسترها، مانند ورمیکولیت، ظرفیت تبادل کاتیونی بالایی دارند و بعضی دیگر، مثل پرلیت، فاقد ظرفیت تبادل کاتیونی هستند و نمی توانند عناصر غذایی را ذخیره سازی کنند؛ و در این نوع بستر، لازم است که محلول غذایی به طور مداوم در اختیار ریشه های گیاه قرار گیرد.

مواد غذایی در بسترسازی گیاه

  • تأمین رطوبت مورد نیاز ریشه

رطوبت باید همیشه به اندازه کافی در دسترس ریشه های گیاه باشد. قابلیت نگهداری رطوبت در بسترهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. برخی از بسترهای کشت گلخانه قادرند که رطوبت را برای مدت طولانی در خود نگه دارند و هر چه خاک سنگین تر و اندازه خلل و فرج آن ریزتر باشد، می تواند مقدار رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد (مانند خاک رس). در حالی که برخی دیگر از بسترهای کشت، قادر به نگهداری آب برای مدت طولانی در خود نیستند و لازم است که حتی چندین بار در یک روز آبیاری شوند (مانند ماسه). برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از تجهیزات آبیاری و تغذیه هوشمند و مه پاش و رطوبت ساز ارگ سبز پارتیکان دیدن کنید.

  • داشتن تهویه مناسب

یکی از وظایف مهم بستر کشت گلخانه، داشتن تهویه مناسب است تا بتواند تبادل گازی را بین محیط ریشه و اتمسفر بالای محیط ریشه فراهم کند. ریشه ها باید اکسیژن کافی دریافت کنند تا تنفس کنند و انرژی لازم را برای جذب عناصر غذایی تولید نمایند. هر چه خاک سبک تر باشد، قابلیت تبادل گازی آن بیشتر است. در خاک های سنگین رسی، دی اکسید کربن تولید شده توسط ریشه های گیاه و موجودات ذره بینی، به خوبی از خاک خارج نمی شود، از طرفی اکسیژن نیز به اندازه کافی در خاک رسی منتشر نمی شود. تراکم بالای دی اکسید کربن و کمبود اکسیژن سبب کاهش تنفس می گردد و به همین دلیل، ریشه های گیاه در این نوع خاک ها سطحی می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از تجهیزات کنترل اقلیم و فن و پد ارگ سبز پارتیکان دیدن کنید.

جایگاه ریشه در بسترسازی گلخانه

  • ریشه به عنوان محل استقرار گیاه و بستر کشت گلخانه

بستر کشت گلخانه، تکیه گاهی برای گیاه و محل استقرار ریشه ها هستند. برخی از بسترهای کشت گلخانه به علت سبک بودن، قدرت نگهداری گیاه را نداشته و نیاز به قیم دارند. در صورتی که ریشه در خاک استقرار خوبی نداشته باشد ممکن است که با تکان خوردن ریشه از خاک خارج گردد.

 


پیشنهاد می کنیم مقاله ” عوامل طبیعی در بسترسازی گلخانه ”  را جهت بستر سازی بهتر گلخانه حتما مطالعه کنید.


 

ارگ سبز پارتیکان طراح و مجری انواع سازه گلخانه آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

برای طراحی و اجرای هرگونه تجهیزات گلخانه و انواع مه پاش و سیستم سرمایش گلخانه می توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ارگ سبز پارتیکان همواره پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

 

مقالات مرتبط:

 


نوشته: مقالات، نویسنده: آوین نت


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *