مه پاش-تجهیزات گلخانه-ساخت گلخانه-بسترسازی گلخانه-سازه گلخانه

معرفی مه پاش گلخانه

فوگر یا مه پاش گلخانه یک سیستم رطوبت دهی تحت فشار می باشد که می تواند با راندمان بسیار بالا رطوبت مورد نیاز گلخانه های صنعتی و نیمه صنعتی را تامین نماید.از مه پاش و رطوبت ساز برای تنظیم میزان رطوبت محیطی که معمولاً بیشتر در فضاهای صنعتی مانند دام‌داری سالن‌های پرورش قارچ و مرغداری و غیره استفاده می‌شود. به تازگی استفاده از این دستگاه در مراکز خرید پاساژها و لابی هتل‌ها نیز به خصوص در مناطق گرمسیری و دارای آب و هوای گرم خشک نیز متداول شده‌است. برخی از دستگاه‌ های جدید رطوبت ساز تمام‌ اتوماتیک با حسگر کنترل رطوبت و رطوبت ‌سنج دجیتالی هستند.

مه پاش گلخانه - معرفی مه پاش گلخانه

با توجه به رشد روزافزون جمعیت و نیاز به تامین مواد غذایی و سبزیجات و میوه برای کلیه فصول سال، تولیدکنندگان را برآن داشته است تا برای تولید از سیستم های گلخانه ای استفاده کنند. با توجه به محدود بودن آب های سطحی و زیرزمینی برای فرآیندهای کشاورزی، و نیز بالا بردن راندمان و بازده تولیدات، استفاده از آبیاری قطره ای مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است. یکی از روش های آبیاری قطره ای، سیستم مه پاش گلخانه می باشد.

موارد کاربرد رطوبت ساز و مه پاش گلخانه

دستگاه های تولید و تنظیم رطوبت مانند انواع مه پاش و مه ساز ، کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند ، کار اصلی این دستگاه ها، تولید رطوبت و مه با کیفیت های مختلف و به روش های متفاوت می باشد. مه پاش ها کاربردهای مخصوص به خود را در مکان های متفاوت دارند.

سیستم مه پاش گلخانه با توجه به نوع و نحوه شیلنگ کشی در محیط گلخانه نیاز آبی محیط گلخانه را برای تولید هر نوع محصول کشاورزی گلخانه ای مرتفع می نماید. در این سیستم آبیاری آب به صورت قطرات بسیار ریز معلق در هوا تبدیل شده و در محیط با استفاده از سیستم گردش هوا بصورت یکنواخت توزیع می شود.

علاوه بر گلخانه ها از سیستم های رطوبت ساز و مه پاش در مراکز دامداری ها و طیور، رستوران ها، تالار ها، مراکز خرید و …. استفاده می گردد که در همه این موارد تامین رطوبت از میزان رطوبت دهی در گلخانه ها کمتر است و بیشتر از جنبه خنک کنندگی این سیستم استفاده می گردد. همچنین سالن های کشت و پرورش قارچ، سردخانه، مرغداری، دامداری، انواع انکیباتور و آزمایشگاه و کارخانه های چای سازی و نساجی و البته انواع چاپخانه ها و هر جای که نیاز به رطوبت دقیق و تنظیم شده داشته باشد، مصرف کننده دستگاه های مه پاش و  رطوبت ساز به حساب می آیند.

انواع مه ساز و مه پاش گلخانه

عملکرد همه سیستم های رطوبت ساز و مه پاش گلخانه به این صورت است که قطرات آب را به ذرات ریز تبدیل کرده در محیط پخش می کنند. ذرات کروی بسیار ریز آب سطح تماس صدها برابری می یابند و انتشار آنها در محیط باعث افزایش رطوبت شده، در تماس با جریان هوا و با جذب گرمای محیط تبخیر شده دمای محیط را کاهش می دهند.

دستگاه های مه پاش یا رطوبت ساز به سه نوع و گروه تقسیم می شوند:

  1. رطوبت ساز و مه پاش پروانه ای (رطوبت ساز دیسکی )
  2. مه پاش گلخانه و رطوبت ساز نازلی ( مه پاش شیلنگی )
  3. رطوبت سازالتراسونیک یا همان مه ساز فرکانسی (دستگاه تولید بخار سرد )

رطوبت ساز های پروانه ای از پرکاربرد ترین نوع دستگاه های تولید رطوبت و مه می باشند و برای مه پاشی در مرغداری ها، سالن قارچ، سردخانه و بسیاری از محیط های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

 


برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سیستم مه پاش گلخانه ، پیشنهاد می کنیم مقاله ” معرفی انواع مه پاش گلخانه ” را مطالعه کنید.


اساس کار در سیستم های مه پاش گلخانه

اساس کار در سیستم های مه پاش گلخانه کاهش حرارت از طریق تبخیر آب و اختلاف فشار می باشد. در این سیستم آب با فشار زیاد الکتروپمپ های فشار قوی پمپاژ شده و وارد سیستم مه پاش گلخانه می شود و نازل مه پاش، بعلت خروج آب به منطقه ای کم فشار، ذرات را به صورت پودری شکل شبیه به مه خارج می کند که نهایتا سبب کم شدن گرمای هوا و خنک شدن محیط می شود. سیستم مه پاش یا سیستم میست گرمای محیط را کاهش می دهد و باعث افزایش رطوبت محیط می شود.

در فصل زمستان می توان با استفاده از آب گرم و توسط سیستم مه پاش گلخانه اقدام به ایجاد هوای گرم در گلخانه و جلوگیری از خشکی هوا نمود. علاوه بر اینها سیستم مه پاش مانند یک عامل در برابر حشرات موذی و گرد و غبار عمل می کند و محیطی مطلوب ایجاد می کند. نازل های مه پاش به دلیل دارا بودن منافذ بسیار ریز و کمتر از میلی متر در سیستم های مه پاش باعث می شود آب خروجی به صورت مه خارج شده و باعث شود بستر را خیس نکند. زیرا در صورت وجود آب روی خاک و گیاهان، میعان انجام نمی شود.

رطوبت ساز و مه پاش گلخانه

انواع سیستم های خنک کننده آبی

  1. سیستم مه پاش خانگی: این سیستم نیازی به پمپ آب ندارد و به یک شیر معمولی با فشار 2 بار وصل می شود. قطرات خروجی از نازل ها درشت بوده و اثر خیس کنندگی بالایی دارد. در واقع این سیستم بیشتر برای آبیاری استفاه می شود. برای استفاده در خانه، آبیاری گل و گیاه، گلخانه های کوچک کاربرد دارد.
  2. مه پاش با فشار متوسط: سیستم میست توسط یک پمپ کم فشار با فشار حدود 7 الی 17 بار کار می کند. اندازه ذرات و اثر خیس کنندگی نسبت به مدل مه پاش خانگی کمتر است. در کافه ها، رستوران ها، مراکز خرید استفاده می شود.
  3. مه پاش با فشار بالا: از یک پمپ فشار قوی استفاده می شود اندازه ذرات بسیار ریز بوده به نحوی که به محض دریافت گرمای محیط سریعا تبخیر می شود. اثر خیس کنندگی به هیچ عنوان ندارد. به علت فشار بالا باید تمامی ادوات مورد استفاده مقاوم در برابر فشار بالا باشند از جمله: شیلنگ ها، نازل ها، پایه ها و غیره

کاربرد مه پاش

  • یکنواختی رطوبت و خنک سازی محیط
  • بهبود بهره وری انرژی
  • کاهش مصرف آب
  • افزایش جوانه زنی و انتشار آن
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت های تنفسی
  • کنترل بوی ناخواسته
  • تسریع در خنکی هوا و بازده ی بسیار بالا
  • سمپاشی و ضد عفونی کردن گلخانه
  • رشد تولید و افزایش سود آوری
  • کنترل حشرات، گرد و غبار و بو
  • تأمین رطوبت هوا، تلطیف هوا، کاهش مشکلات تنفسی، مطبوع شدن هوای محیط

تجهیزات مورد استفاده در سیستم مه پاش گلخانه ای عبارتند از:

  • نازل مه پاش گلخانه ای که به صورت معمول از نازل های 30 میکرون در گلخانه ها استفاده می شود.
  • الکتروپمپ
  • شیلنگ های فشار قوی
  • پایه نازل و اتصالات مربوطه
  • تابلو برق
  • فیلترهای آب که در دو الی چهار مرحله جهت سختی گیری آب مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مطالب مرتبط:

ارگ سبز پارتیکان طراح و مجری انواع سازه گلخانه آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

برای طراحی و اجرای هرگونه تجهیزات گلخانه و انواع مه پاش و سیستم سرمایش گلخانه می توانید با مشاوران ارگ سبز پارتیکان تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ارگ سبز پارتیکان همواره پاسخگوی شما عزیزان می باشند.


وبلاگ ارگ سبز پارتیکان : argesabz.blog.ir


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *