نصب سیستم سرمایش فن و پد گلخانه

سیستم فن و پد گلخانه

رایج ­ترین سیستم­ های سرمایش در گلخانه، سیستم­ های سرمایش تبخیری  و فن و پد گلخانه می باشند. سیستم­ های سرمایش پرتابی (نظیر چیلر)، به دلیل مصرف برق بسیار زیاد، برای سرمایش فضای بزرگی چون گلخانه مقرون به صرفه نیستند و هزینه تمام شده تولید محصول را افزایش می­دهند. میزان سرمایش در سیستم­ های سرمایش تبخیری، به اختلاف دمای خشک و تر اقلیم محل احداث گلخانه وابسته است. هرچه دمای هوای خشک بالاتر باشد و رطوبت نسبی منطقه پایین­تر باشد، سیستم­ های سرمایش تبخیری بهتر عمل می­کنند. سیستم­ های فن و پد و مه پاش، رایج ­ترین تجهیزات سرمایش تبخیری در گلخانه­ ها و یکی از تجهیزات بسیار مناسب برای تهویه فضاهای گلخانه ای می باشد.

سیستم فن و پد گلخانه ارگ سبز

مزایای تهویه در گلخانه

  • تبادل هوای داخل و خارج گلخانه
  • تأمین دی اکسید کربن لازم برای فتوسنتز گیاه
  • کاهش دما و خنک کردن گلخانه
  • تنظیم رطوبت در گلخانه

سیستم­ های فن و پد گلخانه ، در بهترین حالت، اختلاف دمایی معادل با 14 درجه سانتیگراد میان فضای داخل و خارج از گلخانه ایجاد می­کنند.

سیستم سرمایش تبخیری از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • پد یا (پوشال) که ممکن است از پوشال باشد و یا از مواد سلولزی
  • پمپ تزریق آب که آب را روی پد منتقل می‌کند.
  • مخزن تامین آب(تانک ذخیره آب)
  • لوله های انتقال آت و فیلترها
  • ناودانها و سیستم تخلیه آب
  • قاب پد که ممکن است از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم باشد.

نحوه عملکرد سیستم فن و پد گلخانه

پد سلولزی همراه با فن های تخلیه یک سیستم سرمایشی گلخانه را تشکیل داده و تاثیرگذارترین روش برای خنک کردن فضاها در مناطق گرم و نیمه خشک می باشد. در سیستم پد و فن، آب با مکش پمپ به صورت پیوسته روی پدها ریخته شده و موجب مرطوب شدن پدها می شود. طی این فرآیند هوای گرم و خشک از پدهای سلولزی عبور می کند و به بیرون از سالن هدایت می شود.

هر چقدر منطقه گرم و خشک تر باشد سیستم پد و فن بهتر عمل کرده و عملکرد آن موثر می شود. از طرفی وقتی عناصر این سیستم درست انتخاب شود، نتیجه آن موثرتر می شود، پس در انتخاب و خرید سیستم پد فن بسیار دقت نمایید.

تجهیزات فن و پد گلخانه

نحوه ی نصب سیستم فن و پد گلخانه

پد ها در فریم های نگهدارنده مخصوص از جنس گالوانیزه یا آلمینیوم قرار می گیرند و روی دیوار سالن موردنظر (گلخانه، مرغداری یا هر فضای دیگری که احتیاج به خنک کردن دارد) در جهت باد مناسب قرار می گیرند تا کمکی به جریان طبیعی هوا در درون پدها باشد و فن ها در دیوار مقابل پد یعنی پشت به باد قرار می گیرند. در زیر پدها نیز قابی قرار می گیرد که هم به عنوان نگهدارنده پد می باشد و هم آب اضافی عبور کرده از پد را جمع آوری کرده و به مخزن ابتدایی برمی گرداند تا دوباره این آب سیرکوله شده و در سیستم جریان یابد. فن های مورداستفاده در سایزهای ۱۰۰ و ۱۴۰ برای سالن های بزرگ و در سایز های زیر ۱۰۰ برای فضاهای کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات فنی سیستم فن و پد گلخانه

فن های گلخانه ۱۰۰ و ۱۴۰ با موتور سه فاز و دور ۱۴۰۰ می باشند. اغلب به سفارش مشتری می توان موتور تکفاز هم روی این فن ها تعبیه کرد. تیغه های فن های تخلیه ۶ پر بوده و از جنس استیل، فولاد ضدزنگ و یا پره فلزی با رنگ استاتیک می باشد. دبی هوای خروجی فن های تخلیه (اگزاست) سایز ۱۴۰، ۴۲۰۰۰ متر مکعب بر ساعت و سایز ۱۰۰، ۲۱۰۰۰ متر مکعب بر ساعت می باشد. موتور فن های اگزاست ۱٫۵ اسب بوده و با دور خروجی ۱۴۰۰ دور بر دقیقه کار می کنند. فن اگزاست در دو نوع وزنه ای و کلاچ دار موجود می باشند.

نکاتی در مورد فن و پد گلخانه

  • بهترین فاصله فن و پد گلخانه 51 متر و محدوده مطلوب 30 تا 60 متر می باشد. توجه داشته باشید که این فاصله نباید از 77 متر بیشتر باشد.
  • پد خنک کننده باید به وسعت کل یکی از دیوارهای جانبی یا انتهایی باشد تا هوای خنک به همه گیاهان برسد. (درصورتی که مساحت پوشال مورد نیاز بیش از دیوار جانبی یا انتهایی باشد، می توان پد را بصورت زیگزاک قرار داد تا سطح بیشتری داشته باشد.)
  • ارتفاع پوشال باید همسطح یا بالاتر از ارتفاع گیاهان باشد تا گیاهان از هوای خنک بهره مند شوند.

درگذشته جنس پد از تراشه چوب نجاری یا خرده چوب بود، ولی امروزه از مواد سلولزی دارای شیار عرضی استفاده می کنند. اخیرا در مناطقی مانند ملایر از سفال بجای پوشال استفاده می کنند. آغشته کردن سلولز در پد سلولزی با نمک های ضدزنگ، محلول های اشباع سخت کننده و عوامل مرطوب کننده باعث افزایش استحکام و دوام و خاصیت رطوبت پذیری پوشال می شود.

قیمت فن و پد گلخانه

برای طراحی سیستم خنک کننده فن و پد گلخانه چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

همواره برای بسیاری از تولید کنندگان محل نصب سیستم خنک کننده و مواردی که می بایست در نظر بگیرند که سیستم خنک کننده را چگونه طراحی کنند تا بهترین راندمان را برای گلخانه به همراه داشته باشد.

در ذیل مواردی را برای طراحی بهتر سیستم فن و پد گلخانه بررسی کرده ایم :

  • اولین نکته این است که دمای مورد نیاز شما برای گلخانه و یا سالن مرغداری و… چند درجه سانتی گراد هست؟
  • میانگین درجه حرارت منطقه محل گلخانه شما در ماه های گرم سال و همچنین سردترین ماه های سال چند درجه سانتی گراد می باشد.
  • همچنین میزان رطوبت هوا در صورتی که میزان روطوبت هوا بیش از حد باشد مثل مناطق جنوبی و یا شمالی ایران این سیستم خنک کننده پاسخگوی فعالیت شما نمی باشد.
  • شدت تابش نور خورشید به سازه چقدر است
  • ارتفاع گلخانه از سطح دریا : هرچقدر محل احداث گلخانه و یا مرغداری از سطح دریا بالاتر باشد تراکم هوا کاهش می یابد که برای خنک تر شدن گلخانه یا مرغداری می بایست حجم زیادی از هوا را جابجا کرد اما هر چقدر ارتفاع از سطح دریا کمتر باشد،جابجایی هوا نیز کمتر می باشد.
  • انتخاب تعداد بلوک برای گلخانه : پد سلولزی به صورت بلوکی عرضه می شوند و عرض همه پدها ۶۰ سانتی متر است.

محل نصب سیستم فن و پد گلخانه

سیستم فن و پد گلخانه شامل فن ‌ها یا هواکش های خروجی در یک طرف گلخانه و سیستم سرمایش تبخیری (پد) در طرف دیگر نصب می‌شوند. مناسب ترین فاصله بین فن و پد بستگی به ابعاد گلخانه و تحمل محصول در مقابل دمای بالاتر می‌باشد، اما فاصله بیش از ۶۰ متر عملی نیست و کارایی ندارد. مکان پدها و فن‌ها تحت تاثیر عوامل ذیل میباشد:

  • پد‌ ها پد سلولزی را به سمت باد های موسمی تابستانی قرار دهید و فن‌ها می‌بایست در طرف دیگر گلخانه قرار گیرند. اگر پدها بوسیله گلخانه دیگری در فاصله ۷ متر پوشیده شده باشند، تأثیر باد ناچیز خواهد بود و می‌توان آن را نادیده گرفت.
  • در صورتی که لازم است روی فن‌ها به طرف بادهای موسمی باشد، ظرفیت فن‌ها را از ۱۰ تا ۱۵ در صد افزایش دهید و بدین ترتیب قدرت اسب موتور فن را زیاد کنید.
  • در حالتی که گلخانه‌ها در امتداد یکدیگر قرار دارند، فن های خروجی نمی بایست باعث تخلیه هوای پد به گلخانه دیگر شوند مگر این که این گلخانه‌ها در فاصله حداقل ۱۵ متر از هم قرار گرفته باشند.
  • زمانی که فن‌ها از دو گلخانه نزدیک به هم در یک ناحیه مشترک باشد می‌بایست آنها را نسبت به هم طوری تنظیم کرد تا از دمیدن باد در مقابل یکدیگر جلو گیری بعمل آید.
  • حداکثر فاصله عملی در گلخانه از پد تا فن نباید هرگز از ۶۰ متر بیشتر باشد. فاصله ۴۵ یا کمتر از آن باعث کاهش مقدار افزایش دما در سر تا سر گلخانه می‌گردد. برای اغلب گلخانه‌ها تقریبا ۳۰ سانتیمتر از ارتفاع پد برای هر ۶ متر فاصله پد از فن مورد نیاز است.

خرید فن و پد گلخانه ارگ سبز

 

قیمت فن و پد گلخانه

کلیه قیمت های سیستم خنک کننده و فن و پد گلخانه به موارد متعددی بستگی دارد. لطفا جهت مشاوره بیشتر و استعلام انواع تجهیزات و فن و پد گلخانه از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

ارگ سبز پارتیکان طراح و مجری انواع سازه گلخانه آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

برای طراحی و اجرای انواع گلخانه تجاری، شخصی یا غیره و تجهیزات مورد نیاز گلخانه، می توانید با مشاوران ارگ سبز پارتیکان تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ارگ سبز همواره پاسخگوی شما عزیزان می باشند.

مطالب مرتبط:


از وبلاگ ارگ سبز دیدن کنید.


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *